Badanie trzeźwości pracownika

Dowiedź się więcej



Kontrola trzeźwości pracowników to temat, który budzi spore zainteresowanie, zwłaszcza po wprowadzeniu nowych przepisów w lutym 2023 roku. Nowelizacja Kodeksu pracy wprowadziła zmiany, które dają pracodawcom możliwość samodzielnego sprawdzania trzeźwości swoich pracowników. Pracodawcy zyskali też narzędzia do reagowania na przypadki stawienia się do pracy pod wpływem alkoholu czy narkotyków.

Zgodnie z nowymi przepisami, pracodawca może przeprowadzać badania trzeźwości pod warunkiem, że zostanie to określone w regulaminie pracy lub innym wewnętrznym dokumencie. Co ważne, kontrola trzeźwości musi być uzasadniona – dotyczy to zwłaszcza pracowników, których obecność w pracy w stanie nietrzeźwości mogłaby zagrażać bezpieczeństwu. Przykładem mogą być osoby obsługujące maszyny lub wykonujące inne niebezpieczne zadania.

Kontrola trzeźwości musi przebiegać z poszanowaniem godności pracowników. Pracodawca nie może bez zgody przeprowadzić badań na siłę. Wyniki takiej kontroli są przechowywane maksymalnie przez rok, chyba że zostanie nałożona kara – wtedy mogą być przechowywane do momentu uznania kary za niebyłą.

W sytuacji stwierdzenia stanu nietrzeźwości pracodawca ma obowiązek nie dopuścić pracownika do pracy. Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą zażądać przeprowadzenia dodatkowego badania przez organy porządku publicznego.